buddhismis.blogg.se

Är det skillnad mellan könen i "min" religion? Vem är överordnad? Kvinnan eller mannen eller tror man på jämlikhet mellan könen?

Publicerad 2013-02-06 18:21:00 i Allmänt,

I Dharma som är Buddhas lära finns det igen skillnad mellan kvinnor och män. Män och kvinnor har samma förutsättningar att lyssna, lära och ta till sig buddhismens budskap. Enligt buddhismen föds vi, vi blir sjuka, vi blir gamla och ska alla dö så det ska inte vara någon skillnad. Precis som männen kan kvinnorna också bli upplysta och komma till Nirvana.

Förr var buddhisterna motvilliga att släppa in kvinnor i munkgemenskapen, idag kan kvinnor bli munkar i vissa länder. En kvinnlig munk får högre status än en nunna. En kvinnlig munk följer flera regler än en nunna och hon har en högre status eftersom hon fått möjlighet att lämna sitt vardagsliv som lekman fullt ut ,vilket inte en nunna kan. En munk är alltid överordnad en nunna. Jag tror att en kvinnlig munk får högre status än en nunna för att det är mer ovanligt med kvinnliga munkar. Jag skulle inte vilja vara en munk för det känns väldigt svårt och jobbigt att behöva leva utifrån så många hårda regler t.ex får munkarna inte äta efter klockan tolv på dagen. En kvinnlig munk måste däremot alltid vara underställd en manlig munk.

Buddha var den första religiösa ledaren som uttalade sig om jämlikhet mellan kvinnor och män. Under Buddhas tid var buddhismen betydligt mer jämställd än någon annan tidigare religion. Kvinnorna hade samma möjligheter som männen t.ex kunde de bli munkar och ha samma yrken. När Buddha dog blev det mer ojämlikhet mellan könen, det blev då svårare för kvinnor att bli munkar och ett tag sa man att dom inte heller kunde bli upplysta och nå Nirvana.

I de olika buddhistiska inriktningarna har man olika syn på kvinnor. Mahayana är mer vänlig mot kvinnor, dom markerar kvinnors värden högre än de andra buddhistiska inriktningarna. Theravada har en negativ syn på kvinnor och deras förmågor. Det beror även på de olika kulturerna i landet, i t.ex Indien är det inte jämställt mellan männen och kvinnorna. I Indien ansvarar kvinnorna för hushållsarbetet och barnens omsorg samtidigt som de ibland jobbar med avlönat arbete i andra människors hem. Det är männen som, i huvudsak, är familjeförsörjare och de har också en överordnad ställning i familjen.

Jag tror man har en sämre syn på kvinnan i Indien än vad man har i västvärlden på grund av att kvinnan oftast inte är utbildad. I Indien där kvinnan är hemma och tar hand om barnen får hon inte någon möjlighet till utbildning, vilket kvinnor i västvärlden har. Jag tror man blir undervärderad om man inte är utbildad. Eftersom om man inte har någon utbildning kan man inte lika mycket och anses inte vara lika bildad, man får även högre status i samhället om man har en utbildning. Där med kan man säga att en persons status ökar om man har en utbildning.

Om man jämför buddhismen och kristendomen ser det ut som dom har en lika värdering i sin kvinnosyn i grunden. I både Dharma och Bibeln står det att det inte ska finnas någon skillnad på kvinnor och män.

Idag i kristendomen i Sverige är det inte längre så stor skillnad mellan kvinnor och män men förut har mannen varit mer överordnad. Ett sätt som det visats sig på är att det fanns en lag som sa att kvinnor inte kunde bli präster. Denna lag har nu ändrats och idag finns det flera kvinnliga präster men det finns fortfarande fler män som är präster. År 1970 var endast cirka 2% av prästerna kvinnor, idag har siffran stigit till 30%. I den katolska kyrkan är det fortfarande inte tillåtet att vara präst som kvinna. Enligt bibeln skapade gud alla människor och alla ska vara lika mycket värda. Med tanke på det är det konstigt att det skapades en lag på att kvinnor inte fick vara präster. Denna lag är ju helt emot vad bibeln säger.

Här i Sverige tycker jag att det idag nästan är helt jämställt mellan kvinnor och män i min religion och så verkar det även vara i kristendomen. Jag har flera kristna vänner och det känns som vi lever väldigt lika. Vi alla försöker leva efter grundsynen enligt Dharma och Bibeln då män och kvinnor värderas lika. I både min och mina kompisars familjer så jobbar båda våra föräldrar och dom hjälper varandra med sysslorna hemma som att laga mat och städa. Vi försöker alltså bidra till ett så jämställt samhälle som möjligt.

Om man tittar tillbaka på hur samhället var förr är det stor skillnad. Förr var det alltså inte lika jämställt t.ex det här med att kvinnor inte fick vara präster och att dom hade svårare att bli munkar och under en vissa period kunde dom inte ens bli munkar. Förr var det meningen att kvinnorna skulle vara hemma och ta hand om barnen och laga mat medan männen jobbade och tjänade pengar till familjen. Synen på kvinnan var alltså inte som den uttrycktes i Dharma eller Bibeln. Samhället var inte lika jämställt och kvinnorna hade inte lika mycket makt som männen. Slutsatsen man kan dra av det här är att ojämlikheten mellan kvinnorna och männen kanske inte alltid beror på religion utan på samhällssynen i landet. Nu när samhällssynen på kvinnor har ändras så att kvinnor och män är mer jämställda är det lättare att leva efter det som står i Bibeln och Dharma.

I Sverige kan man se en stor utveckling gällande kvinnosynen nu jämfört med hur det var för några hundra år sedan. Det är nästan helt jämställt idag. Om några år kanske det kommer vara mer jämställt i andra länder också som i t.ex Indien där mannen fortfarande är överordnad. Även i dessa länder borde man kunna ändra samhällssynen på kvinnan så att kvinnor får samma rättigheter som männen och vara lika mycket värda. Kvinnor borde kunna ha samma yrken som männen och inte vara underordnade mannen. Jag tycker det är bra att det har blivit mer jämställt för jag tycker att alla ska ha samma rättigheter och att kvinnorna ska kunna ha lika mycket makt som männen, eftersom att alla är lika mycket värda.


Kommentarer

Postat av: :)

Publicerad 2014-02-09 12:51:13

bra

Postat av: Emmie

Publicerad 2014-11-16 12:19:28

hej hej jag håller på att fördjupa mig i buddhismen. det är inte helt lätt. I buddhas ögon var alla jämlika men en kvinnlig munk är alltid underordnad en manlig. Det låter ju inte så jämlikt? Jag visste inte häller att en kvinna kan vara en munk. Jag trodde att munkar och nunnor var samma sak bara kvinna och man. jag såg en gång när jag besökt kambodja eller thailand jag minns inte vilket såg jag en en kvinna i vit typ munkklädsel var det då en kvinnlig munk och kan en man vara en nunna? Men vänliga hälsningar en förvirrad tjej

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-11-16 12:21:15

Med Buddha menar jag Siddharta Gautama här i väst världen kallas han ju det trots att det egentligen bara är en titel som betyder upplyst eller uppvaknad. Har jag fel?

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-11-16 12:21:17

Med Buddha menar jag Siddharta Gautama här i väst världen kallas han ju det trots att det egentligen bara är en titel som betyder upplyst eller uppvaknad. Har jag fel?

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-05-20 11:28:35

441

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela