buddhismis.blogg.se

Vilka riter har min religion vid ett barns födsel?

Publicerad 2013-01-31 09:14:00 i Allmänt,

När ett barn föds inom buddhismen tar föräldrarna med barnet till ett kloster där de döps och välsignas av munkar och nunnor. Välsignelserna är för att ge barnet hälsa, lycka och ädla egenskaper i livet. Munkarna och nunnorna stänker heligt vatten på barnet och sedan läser dom ur de heliga skrifterna. Jag själv döptes också i ett kloster, mina föräldrar gav mig då mitt namn Napha som betyder himmel. Några andra speciella ritualer finns det inte när ett barn föds inom buddhismen.

När Buddha föddes fick han namnet Siddhartha Gautama och enligt traditionerna så levde han på 500-talet för Kristus. Han var en prins och hade allt en människa kunde begära. Han fick titeln Buddha när han genom upplysning förstod orsaken till lidandet och hur lidandet skulle avslutas. Buddha betyder upplyst eller uppvaknad.
 
Kristendomens dop är ganska likt buddhismens. Båda religionerna har ritualer där man välsignar barnet och stänker vatten på hen. I kristendomen döps barnet i Fadern, Sonen och i den heliga andens namn samtidigt som prästen häller vatten på barnets huvud.

Kommentarer

Postat av: lgr

Publicerad 2018-03-08 20:18:33

stcfgnd2lk,m1

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela